Filmkritikerprisen til «Blindsone»

Filmkritikerprisen 2019 for fjorårets beste norske langfilm går til «Blindsone», regissert av Tuva Novotny. Prisen, et litografi av Runi Langum med tittelen «Hus», ble i dag overrakt vinneren av Mode Steinkjer, styreleder i Norsk filmkritikerlag. Prisen ble først delt ut for 69 år siden og er kåret etter en avstemning blant lagets rundt 90 medlemmer.

Tre andre priser ble også delt ut. Prisen for beste skuespiller gikk til Pia Tjelta for hovedrollen i «Blindsone», regissert av Tuva Novotny. Prisen for beste fagfunksjon gikk til Martin Otterbeck for fotoet i «Utøya 22. juli». Også disse prisene besto av litografier av Runi Langum, henholdsvis med titlene «Seilas» og «Skute».

Budbringeren er en hederspris til en person eller organisasjon som har beriket filmkulturen gjennom å spre kunnskap, engasjement og entusiasme for film som kunstuttrykk. Den gikk i år til nettmagasinet Montages, «en uredd motstemme og en frittalende ambassadør og forsvarer av norsk og internasjonal filmkunst». Prisen tar utgangspunkt i den originale kinoplakaten for Pål Sletaunes film «Budbringeren», laget av Kim Hiorthøy, og er redesignet av Lise Kihle. Den ble mottatt på vegne av Montages av redaktørene Karsten Meinich og Lars Ole Kristiansen.

I begrunnelsen for hovedprisen heter det:

«Årets vinner av Filmkritikerprisen treffer oss der det rammer oss hardest, både i følelsene og i intellektet, i det vi ikke tenker på, gjemmer bort, skyver unna og kanskje ikke vil ta inn over oss. Det er en historie som tar oss inn i det utenkelige.

Filmen gir oss et kunstnerisk uttrykk som samsvarer med den erfaringen mange gjør seg når de befinner seg i samme situasjon som hovedrolleinnehaverne. Sjokk, vantro, forvirring, sinne, etter hvert kanskje selvbebreidelse og dessuten dyp sorg.

Samtidig har regissøren laget en historie som våger å mane oss til ansvar, til å stille oss selv det spørsmålet som stilles i filmen – Var det noe jeg kunne ha gjort? – og svare bekreftende på det. Og det gjør vondt.

For årets vinnerfilm følger en langsom tragedie i én eneste lang tagning fra det tilforlatelige, det hverdagslige til det utenkelige, sjokket og sinnet og litt etter litt til en smertefull erkjennelse som knapt er til å bære, langt mindre å ta inn over seg. Det filmatiske grepet uten klipp gir oss aldri muligheten til å slippe unna og ta en pause fra smerten; vi er nødt til å være i den så lenge filmen varer, for oss. En helt usedvanlig sterk hovedrolle gir oss en enorm fysisk tilstedeværelse i de første stadiene av en prosess som skal vare lenge etter at filmen er slutt. Det er en bokstavelig talt prisverdig bragd.

Filmkritikerprisen 2019 går til Tuva Novotny for «Blindsone».»

Tidligere utdelte Filmkritikerpriser (inkludert skuespiller- og fagfunksjonspris) finner en her.

I begrunnelsen for prisen for beste skuespiller, til Pia Tjelta for hovedrollen i «Blindsone», heter det:

«Dagens skuespillere bidrar til å speile vår kulturelle og kunstneriske samtid, og framstår i stadig større grad som selvstendige historiefortellere innenfor filmmediets utvidete mandat. Derfor har Norsk filmkritikerlag etablert en egen fast pris som gis til Beste skuespiller.

Årets vinner er ikke bare en historieforteller av format, vedkommende tydeliggjør også hvor viktig skuespilleren er for at en films uttrykk og substansielle egenart skal bære fra begynnelse til slutt, og på den måten fullbyrde en regissørs visjon. Vi har å gjøre med en skuespiller som på overbevisende måte tar eierskap over filmens innerste nerve, og bruker den som en palett for å bringe videre nyansene som fortellingen krever. Vi er vitne til en bragd som uten vesentlig ytre staffasje bygger på skuespillerens egne mentale, følelsesmessige og profesjonelle krefter, og selv i møte med dyktige motspillere betegnes rollen av en egen indre verden, som strekker seg fra usikkerhet og sjokkartet hysteri, til sorg og lammende nummenhet. Vi ser en skuespiller som agerer som på instinkt, og arbeidet er like krevende teknisk som tematikken i historien er vond og skremmende.

I år priser vi en av våre fremste skuespillere uansett hvilken scene eller format det er snakk om. I den aktuelle filmen blir vi vitne til hudløst og blottstillende skuespill på et nær sagt usett intensivt nivå, et nådeløst skrik i smerte og redsel som også i enhver annen sammenheng ville blitt vurdert som fremragende. I «Blindsone» må hun attpåtil utvikle og bære den mest ekstreme smerte, en forelders innerste redsel, i møte med et kamera som aldri hviler i sin ene lange tagning.

Prisen for Beste skuespiller går til Pia Tjelta for rollen i «Blindsone».»

I begrunnelsen for prisen for beste fagfunksjon, til Martin Otterbeck for fotoet i «Utøya 22. juli», heter det:

«Årets mottaker av Norsk filmkritikerlags fagpris presterte et arbeid av helt eksepsjonell kvalitet i en av fjorårets filmer. Vedkommendes funksjon er selvsagt sentral i enhver produksjon, men akkurat denne filmens spesielle form gjør fotografens innsats kanskje enda viktigere – og mer avgjørende – enn normalt.

Regissørens beslutning om å fortelle historien som én sammenhengende sekvens har nemlig gitt vinneren noen ekstreme utfordringer som er forbilledlig løst med høy presisjon og imponerende faglig dyktighet. Dette arbeidet har etter all sannsynlighet krevd nitid planlegging, prøving og feiling, med vanskelige vurderinger av hva kameraet skal vise, og – like viktig – hva det ikke skal vise. Man får en sterk følelse av skrekken, uten at kameraet nødvendigvis oppsøker den. Grufullhetene foregår ofte i billedutsnittets ytterkant, eller utenfor.

Gjennom fotografens linse blir publikum nådeløst plassert midt i begivenhetenes sentrum, og gir oss ubehagelige inntrykk av hovedpersonen ekstreme opplevelse. Kameraet henger tett på henne gjennom hele spilletiden, er i konstant bevegelse og gir oss ingen muligheter til å kunne betrakte handlingen fra avstand. Bildene gjør tilskueren til en aktiv del av forløpet, som om man er der sammen med Kaja. Hennes mareritt blir vårt mareritt.

Norsk filmkritikerlags fagpris 2019 tildeles fotograf Martin Otterbeck for hans innsats på «Utøya 22. juli».»

I begrunnelsen for Budbringeren til Montages heter det:

«Filmkritikerlagets hederspris Budbringeren skal gå til «en person/organisasjon som har beriket filmkulturen gjennom å spre kunnskap, engasjement og entusiasme for film som kunstuttrykk».

Sjelden har vel de ordene passet så godt som på årets Budbringer. Få steder finnes det så mye filmkunnskap, engasjementet er heftig og begeistret, og entusiasmen høylytt. Vi snakker om en tydelig kraft innenfor og i randsonen av norsk film- og mediemiljø, og en uredd motstemme og en frittalende ambassadør og forsvarer av norsk og internasjonal filmkunst. Vi vil hedre årets budbringer først og fremst for innsatsen for norsk film, både som formidler og dokumentarist. Det er snakk om et kollektiv som elsker alt ved film. De er på alle festivaler og steder der film vises. De snakker film, de dyrker kinokultur, debatterer og intervjuer filmskapere, skuespillere, produsenter og fagfolk. De skriver om film, analyserer, anmelder og de formidler pur filmglede og enda purere filmforargelse i podkasten Filmfrelst. Gjennom hundrevis av episoder er ord og meningsbrytning blitt til utallige timer ren idealisme. Og vi vil særlig framheve Budbringerens prosjekt «Analysen», årboken som samler nærlesninger av hver eneste nye norske kinofilm med bidrag fra et bredt faglig sammensatt miljø.

Budbringeren 2019 går til nettstedet Montages ved redaktørene Lars Ole Kristiansen og Karsten Meinich på vegne av stab og skribenter.»

Tidligere vinnere av Budbringeren finner man her.